Bikini aan en zwemmen maar @ Antarctica! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu Bikini aan en zwemmen maar @ Antarctica! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu

Bikini aan en zwemmen maar @ Antarctica!

Door: Doris Furcic

Blijf op de hoogte en volg Doris

20 Februari 2013 | Argentinië, Ushuaia

Ontbijt. Met een slaperig hoofd eet ik mijn ochtendmaaltijd. Omeletje, kiwi's en watermeloenen gaan door mijn slokdarm heen. Vandaag staat Deception Bay op het programma. Een gebied waar veertig walvissenjagers uit Noorwegen hebben geleefd om vanuit het vet van de walvis olie te maken. Aantal boilers, gigantische tonnen waar ze de olie in bewaarden, een huis in slechte conditie en twee kruizen wat eerst een begraafplaats is geweest maar door de tsunami's verdwenen zijn, zijn nu nog over. De Ushuaia passagiers waaronder ik dwarrelen rond bij deze plaatsen, voordat we naar de Neptunes Window wandelen, een plek op loopbare afstand wat een mooie uitkijk op de oceaan aanbiedt. Pratend loop ik samen met Inger naar het zogenaamde raam toe. Inger vraagt aan me of rechts van ons verderop stenen zijn of zeehonden. Ze camoufleren zichzelf zo goed dat je ze zo voorbij loopt. Ik pak mijn camera en zoom zo ver mogelijk met de focus op de snoet van de pelsrob.

Op de top van de Neptunes Window waait er een windje, voor me uit starend zie ik de oceaan terwijl heel ver de bergen van Antarctica volledig wit uitblinken. De andere kant heb ik een panorama view van de plek waar ik net langs de tonnen, begraafplaats en pelsrobben heb gelopen. Ik ben bijna als laatste bij deze raamopening en Inger en ik besluiten om terug te gaan naar de plek waar nu al een grote groep passagiers halfnaakt bij de zodiacs staat. Links van ons zien we de pelsrobben en de enige chinstrap pinguïn, rechts een horde skua's. Vlug lopen we samen met Louis, die net bij ons aansluit, een stapje sneller, want Luciana, de bioloog, zegt dat als we willen zwemmen, we moeten opschieten. De zee is leeg, geen één mens is in het water als we daar aankomen. Een aantal droogt zich af op het strand, terwijl de rest apekijkers zijn en graag wilt zien hoe de gekke mensen met een verrekt gezicht uit het koude water komen. Ik kleed me vlug uit, Inger doet hetzelfde terwijl Louis met zijn camera klungelt en een beetje de koude oceaan vreest.

Leandro, de andere bioloog staat al gereed met zijn camera. Rennend ga ik de zee in, Inger volgt mij en na enkele meters laat ik mezelf vallen en met een klap kom ik tot aan mijn hoofd in het ijskoude water. Vlug zwem ik twee meter en één vlinderslag doe ik er achteraan. Ik sta op en ik laat me weer in de zee vallen, lachend kijk ik naar Louis en Inger die hetzelfde doen. Het water is erg koud en we lopen terug naar de kust waar het water lekker warm tot heet is. Ik ga weer terug het water in en ik doe het riedeltje opnieuw. En nog een keer. Louis pakt zijn cameraatje en we poseren met zijn drieën voor de camera. Teruglopend naar de kust krijg ik een handdoek van Augustin. Ik sta stil, voor me uit kijkend naar de zee, ik geef mijn handdoek terug aan Augustin en ik ren weer het water in. Kah Siok staat in haar bikini plotseling naast me. Ze neemt een frisse duik en aan de kust graaft ze een gat waarin het water heter is. Ze gaat liggen, rollen en genieten. De camera komt weer te voorschijn en ze wil een foto van haar alleen en niet met ons.

Na de lunch pakken we weer de zodiacs om naar Livingston te gaan, vol met chinstrap en gentoo pinguïns met twee groepen mannelijke zeeolifanten. Per groep lopen we achter een bioloog aan. Voor mij liep Pablo, bioloog en biologieleraar aan de universiteit, en de rest van mijn groep terwijl ik als bijna de laatste achter de kudde aanloop. Voor je het weet trap je op een pinguïn dus ik pas goed op waar ik loop. De twee soortige pinguïns zitten gemixt bij elkaar. Staand slapen ze met hun gezicht in de richting van de zon, anderen waggelen van links naar rechts terwijl ze hun vleugels naar achteren spreiden om in evenwicht te blijven. De jonkies rennen achter de moeder aan om vis uit de mond van de moeder te krijgen, maar mama rent iedere keer weg. Verderop zien we een groep van zeven of acht zeeolifanten, allemaal mannen. We mogen tot en met 25 meter van hun vandaan staan. Anders neem je het risico om aangevallen te worden. Wegrennen gaat je niet lukken, want ze halen je met hun 5.000 kilo toch wel in. En dan zie ik nog als laatste een pelsrob. Ik ga zitten, zeven meter van hem vandaan, starend naar hem en twee gentoo pinguïns die een beetje op en neer dwarrelen. Er wordt geroepen "red jacket!" en ze bedoelen mij. Ik moet terug, maar het uitzicht is geweldig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 44347

Voorgaande reizen:

19 September 2012 - 17 Maart 2013

Op naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: