Gletsjers, zeeluipaarden en Wilsons stormvogeltje - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu Gletsjers, zeeluipaarden en Wilsons stormvogeltje - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu

Gletsjers, zeeluipaarden en Wilsons stormvogeltje

Door: Doris Furcic

Blijf op de hoogte en volg Doris

19 Februari 2013 | Argentinië, Ushuaia

Mijn rechteroordopje van mijn mp3-player zit nog in mijn oor, het nummer 'Iris' van Goo Goo Dolls nog afspelend, terwijl ik mijn ogen in de vroege ochtend open. Ik kijk om me heen en ik zie Sandra al aangekleed, klaar om de kamer te verlaten voor een peuk en ontbijt. Ons gezellige groep is in het restaurant weer compleet als ik aansluit. Getoast brood met omelet, medialunas en watermeloen- en kiwistukken heb ik op mijn bord. Heerlijk. Na het ontbijt bedek ik mijn benen met mijn zwarte, dikke 50 dernier panty en twee extra sokken voor mijn voeten. Hierna gehuld in mijn legging doe ik de gele laarzen, die twee maten groter zijn, aan met erover heen mijn skibroek. Met een shirtje en mijn alpaca trui zijn mijn eerste twee lagen compleet. Dan nu nog mijn gehuurde ski-jas met reddingsvest nummer 24. Mijn hoofd blijft enigszins warm dankzij mijn bruine Boliviaanse muts met lama's. Ik pak mijn tas met camera plus twee lenzen, en als laatste: de ski-handschoenen. Gesplitst in twee groepen, ga ik met mijn gezellige Ushuaia-team Foyn Harbor als eerste verkennen. Augustin wacht in de zodiac totdat hij vol is. De dokter, inmiddels benoemt tot dr. Amor door Inger en mij - we zitten tenslotte op de 'Love Boat' - zet een kruisje achter me naam op de presentielijst, terwijl ik de trap afloop naar de zodiac.

Augustin bestuurt de zodiac, de Ushuaia in de verte achterlatend. Normaal gesproken varen we snel naar datgene wat te zien valt, maar dit keer varen we rustig de zee op, terwijl de motor zachtjes geluid maakt. Ik kijk om me heen, mijn hart zachtkloppend, naar de verbazingwekkende mooie witte en helderblauwe ijsbergen die om ons heen liggen. Grote en kleine ijsstukken zwerven in de zee, terwijl we ze met de zodiac verschuiven. Antarctica vogels met hun helderwitte dikke vacht en wit-zwart hoofdje zwieren boven onze hoofden. We zien algauw een krabeter op een plat groot ijsstuk midden in de oceaan liggen. De krabeter heeft een zeer witte huid dat niet vaak voorkomt bij deze soort. Hij geniet van het luieren en onze camera's klikken door, terwijl het dier met zijn rechtervin flappert en af en toe zijn hoofd in de lucht laat hangen. Poseren kan hij wel. Met een vin in zijn mond en de camera inkijkend, zou ik bijna zeggen dat hij zijn ondeugende blik naar ons toewerpt en met de cameraman flirt. Hij blijft liggen, terwijl drie zodiacs voor hem stilstaan.

We varen verder, ietsje verderop zien we twee weddel zeehonden. Grote lichamen van twee meter lang met een klein hoofdje eraan. De linker heeft zijn ogen gesloten, terwijl de rechter ons met zijn grote ogen aankijkt, opstaat en naar de kant toeloopt en floep in het water belandt. Hij heeft geen zin in publiciteit. We zoefen op ons gemak met de zodiac verder en we zien verderop een wrak, rottend in de zee. Governoren, het Noorweense walvisjagersschip dat door brand op het schip in 1916 is gezonken en sindsdien is blijven roesten. De harpoenen om de walvissen te doden zijn nog aan dek. Augustin pakt de hendel van de motor en hij geeft via zijn walkie talkie aan de Ushuaiaaa door dat we weer terugkomen. Met een hogere snelheid zien we de ijsbergen voorbij ons gaan, terwijl ze door nieuwe worden vervangen. We naderen de Ushuaia en zien ondertussen dat de pootjes van de Wilsons stormvogeltje een paar keer de oceaan aanraakt. Alsof hij danst; speciaal voor ons een afscheidsdansje.

We arriveren met zijn allen weer terug op de boot en krijgen een lunch voorgeschoteld. Door de intercom horen we het bericht van Augustin dat de tweede excursie van vandaag niet gedaan kan worden. Krachtige wind zal de zodiacs omklappen, zo sterk is de wind. Ik ga naar de brug, waar de kapitein de Ushuaia bestuurt. Daar staan al een aantal mensen, naar buiten koekeloerend met de verrekijker. Ik kijk uit het raam, aan de rechterkant van het raam waar niemand mag staan omdat het de uitzicht van de kapitein belemmert. Uit het raam kijkend, zie ik een enorme gletsjer die veel breder is dan de adembenemde Perito Moreno. Zittend op een kruk voor het raam, steun ik mijn armen op het leunbalkje die mijn hoofd ondersteunen. Ik geniet van de mooiheid voor me. Om me heen hoor ik geroezemoes dat er zeehonden op de ijsbergen voor de gigantische gletsjer te zien zijn. Één, twee, drie en vier! Allen liggend met hun zwaarlijvige lijf op het ijs. En verder niks doen. Rond half 8 krijgen we plotseling te horen dat we toch de excursie in Useless Bay kunnen doen. Iedereen kleedt zich vlug aan en paar tellen later zit ik al in de zodiac.

Dichterbij de zeehonden komen, dat is ons doel. Door de ijsbrokken varen we naar de gletsjer toe. De eerste zeehond zien we al liggen op het ijs. Pablo, de bioloog heeft zich vergist en ziet dat het een zeeluipaard is, een soort die na de orka het gevaarlijkste dier op Antarctica is. Bekend als carnibor en agressief, rust het beest nu vredevol op het grote ijsblok uit. De zodiac nadert dichterbij en ik krijg de gelegenheid om mooie kliekjes te maken. Zijn lichaam is 2,5 meter lang en heeft een grote kop met - je zou bijna zeggen - een grote glimlach op zijn gezicht. Achter zijn glimlach schuilt een goed gebit met scherpe puntige tanden om het vlees van babyzeehonden makkelijk fijn te scheuren. Hij blijft liggen en knippert amper met zijn ogen. We gaan verder. Twee vlekken op een ijsblok, ik denk dat het wildlife is. Met de zodiac naderen we het stuk ijs wat dichterbij en we hebben geluk: weer zien we zeeluipaarden, zelfs twee! Liefdevol liggen zij ook met gesloten ogen en een glimlach. Eentje wordt wakker en begint met zijn ogen te blinken en een beetje met zijn hoofd te bewegen. Dat is alles.

De Ushuaia staat naast de zodiac terwijl we een voor een uitstappen. De trap oplopend kijk ik rechts van me, met een blik op de roze lucht geworpen, blaas ik een zucht uit. De kleren houd ik aan en ik loop naar de voorkant van het dek. Wat een mooi uitzicht van de ijsbergen en de steeds roder wordende lucht. Inger en Kaasio naderen het dek en genieten ook van de panorama view. Het is nu dinertijd maar dit willen we niet missen. Het wordt zelfs door Hector, de hotel manager van de Love Boat, nog een keer omgeroepen dat het diner ook voor ons geldt. We blijven langer totdat de kou ons verplicht om weer naar binnen te gaan. De warmte roept ons. We verkleden ons en we gaan eten. Het driegangenmenu vervult onze maag weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 44345

Voorgaande reizen:

19 September 2012 - 17 Maart 2013

Op naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: