Drake Passage, we komen weer langs - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu Drake Passage, we komen weer langs - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu

Drake Passage, we komen weer langs

Door: Doris Furcic

Blijf op de hoogte en volg Doris

22 Februari 2013 | Argentinië, Ushuaia

De zodiacs zijn weer op elkaar opgestapeld. Geen excursies meer, want het is voorbij. We gaan terug. Maar ik wil langer blijven. Ik begin net aan het idee te wennen dat ik in Antarctica ben. Het zij zo. Door de speakers horen we Agustins stem weer. We zullen weer de Drake Passage gaan passeren, dus slik de zeeziektepillen alvast in. Afijn, het Garfield avontuurriedeltje begint weer helemaal opnieuw. Voor de 21ste hebben we de lezingen 'De walvissen', 'Wie bezit Antarctica?' en 'Het gat in de ozonlaag' gepland staan. Vlak voordat de presentatie over de walvissen begint, neem ik mijn pil. Na enkele minuten slaat het al in. Ik zit in de 'Conference Room' te luisteren naar hoe Luciana de walvissoorten uitlegt. Met half geopende ogen kijk ik haar aan. Mijn kijkers sluiten elke twee seconden, waarna ze vermoeiend weer opengaan. Irritant, want Luciana's verhaal is interessant. De lezing maakt me heel erg moe. Hierna stal ik mezelf op mijn lievelingsplekje bij de bar. Wie bezit Antarctica? Geen flauw idee; Garfield ligt weer te slapen.

Nog steeds slaap ik op de leren bank, voordat de mensen weer om me heen staan. Vlak voor de kudde word ik wakker; ik ben omringd met kleine broodjes, cakejes en koekjes die op tafel al klaar liggen. Eten, slapen, eten... overdrijven komt hier niet aan bod. Ik neem een hapje voordat ik de laatste lezing over de ozonlaag ga bijwonen. Agustin is diegene die het lukt dat de hele zaal met volle borst het ozonlaagnummer zingt. En ik? Ik lig in een deuk als ik de ouderen om me heen zie meeblèren. Iedereen raakt weer honger, dus aanvallen maar op het luxieuze, overheerlijke driegangendiner! En dan? Juist ja, slapen. Ha, nee! Nog niet. Eerst een feestje in een kleine kamer met Inger, de Australische gekke Donna, de zeemannen Pablo, Joel, Ariel en de kok Raul. En dannn slapen. Ja!

22 Februari 2013, de laatste dag op Drake Passage. Ondanks dat de Drake bekend staat als het wildste water in de hele wereld, is hij rustig als we naar het Beagle-kanaal varen, terug naar Ushuaia. Ik slik maar één pil tegen de zeeziekte. Ondanks dat ik maar één pil heb ingenomen, heb ik alsnog last van de Garfield-symptomen. Eten, slapen, eten. Daarnaast probeer ik een poging te wagen om mijn blogs te schrijven. Het lukt enigszins. Door de speakers komt de stem van Agustin door. We moeten allemaal verzamelen bij de bar. Leandro, Pablo, Mariela, de kapitein Jorge, Luciana en Agustin staan naast elkaar met papieren in hun handen. Met hèt bewijs dat we op Antarctica zijn geweest, de certificaten! Klappend en zoenend worden de documenten van harte in ontvangst genomen. Na bijna een half jaar lang één zoen als begroeting of gefeliciteerd te hebben gekregen, raak ik helemaal van mijn apropos als Leandro me drie geeft. Ik heb het certificaat in mijn handen en ik ga direct weer zitten van de schrik.

Agustin stopt een dvd'tje in zijn Mac en Luciana doet het licht uit. De 'Conference room' wordt donker. De film wordt gestart. Foto's van onze Antarctica reis worden met muziek op de achtergrond achter elkaar afgespeeld. Bijna iedereen zie je voorbij komen. Ik ben al drie keer te zien met de zoomlens voor mijn gezicht, richtend op de pinguïns. De dvd is een cadeautje van de crew. Een presentje met alle informatie van de lezingen, de dagactiviteiten op een lijstje, de geziene dieren per dag aangevinkt en films van de passagiers en de crew. Het begint door te dringen, het is ons laatste avond op 'El barco del amor'. Tijd voor een eindfeest! Later op de avond voel ik me weer als Baby uit 'Dirty Dancing'. Volledig op mijn gemak tussen de crew tijdens het eindfeest ook op mijn gemak. De houterige moves die ik op de verjaardag van Luciana te voorschijn heb gehaald, zijn weg. Samen met Cacho vormen we dit keer geen stuk hout en een slang, maar twee slangen die sidderend en soepel op de dansvloer bewegen.

  • 31 Maart 2013 - 14:22

    Annick:

    Lieve Door,

    Dit is weer het laatste verslag van je. Ik denk dat je door moet gaan reisverslagen te maken. Je doet het fantastisch. Je hebt ook alles doorstaan zonder echt grote calamiteiten. Je bent niet meer groen, en nu je weer terug bent in dit kikkerlandje: je zult zien: je kan de hele wereld aan!

    Hoop je weer eens in levende lijve te zien en spreken!

    Liefs,

    Annick

  • 04 April 2013 - 17:47

    Doris Furcic:

    Lieve Annick,

    Ik ben bijna klaar met mijn blogs! Nog twee en dan zijn mijn reisblogs van Zuid-Amerika 2012-2013 op waarbenjij.nu compleet. Maar er zijn nog pittige, angstaanjagende en aantrekkelijke verhalen die ik in mijn hoofd heb, maar die ik niet online heb gepubliceerd. Wellicht dat ik een boek ga schrijven. Misschien ook niet. Aan de ene kant zou dat toch wel te gek zijn, denk ik.

    Op dit moment voel ik me zen. Ik ben zo blij en trots op mezelf dat ik deze reis heb gedaan. Na vele jaren erover gefantaseerd te hebben, heb ik eindelijk de stap genomen. Het voelt ZO goed. En de wereld is zo klein als het wereldbolletje dat ik vroeger als sleutelhanger aan mijn sleutelbos had hangen.

    Ik stuur je even een persoonlijke mail, zodat we binnenkort kunnen afspreken!

    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 44275

Voorgaande reizen:

19 September 2012 - 17 Maart 2013

Op naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: