Ik voel me thuis in... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu Ik voel me thuis in... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu

Ik voel me thuis in...

Door: Doris Furcic

Blijf op de hoogte en volg Doris

23 Februari 2013 | Argentinië, Ushuaia

'El barco del amor' wordt in de vroege ochtend na het eindfeest in de haven van Ushuaia geparkeerd. Daarna vliegt het laatste stukje van mijn reis voorbij. Het is 'TURBO-foetsie!' Ik blijf één nacht in Ushuaia. De volgende ochtend vertrek ik met de bus terug naar Punta Arenas, Chili. Terug naar het hostel Independencia waar ik met 'Hola Croata!' word verwelkomd door de hosteleigenaar. Ik wil niet langer blijven in Punta Arenas, want ik ben hier al eerder geweest en ik heb nog maar drie weken de tijd om van de laatste restjes van mijn reis te genieten. Dus? Rapido, rapido! De ochtend eet ik mijn lekkere omeletje met brood en ik haast me om naar het eerste buskantoor te gaan dat hopelijk voor diezelfde ochtend een bus naar Puerto Montt heeft. Maar nee, dat heeft hij niet. Ik loop snel naar het volgende buskantoor, tenminste dat probeer ik terwijl ik van beide kanten beladen ben met mijn 19 kilozware backpack en een handbagage van 7 kilo. Ik weet nog steeds niet waar die kilo's vandaan komen.

Mierda! Ik zie een bus voor het tweede kantoor en ik heb het gevoel dat het mijn bus is, die ieder moment gaat vertrekken. Met een bezweet voorhoofd kijk ik de buschauffeur aan en ik vraag of hij zo naar Puerto Montt vertrekt. "Si.", zegt hij en mijn voorhoofd wordt weer droog van de ontspanning. 36 Uur lang in de bus, dit wordt mijn langste busrit. Nadat ik mijn backpack aan de aardige buschauffeur overhandig, wandel ik de bus binnen om een mooi plekje bij het raam te vinden. Ik nestel me en ik entertain mezelf met de muziek van mijn mp3-player totdat de collega van de buschauffeur me vraagt of ik bij hen voorin wil zitten. Por qué no? Met dolle pret en flirtacties van de 23-jarige collega van de buschauffeur waar ik geen interesse in heb, cruisen we door de beboste wegen en passeren twee keer de grens van Chili-Argentinië en Argentinië-Chili. We rijden zo snel dat we er uiteindelijk maar 28 uur over doen en ik - gelukkig - op klaarlichte dag in Puerto Montt aankom. Het mini-busje naar Puerto Varas staat al voor me klaar. Ik kom eraan. Voor de derde keer.

Puerto Varas, het kleine stadje, heeft iets. Wat dat precies is, is iets waar ik niet mijn vinger op kan leggen. Ik denk dat het een verzameling van alles wat is. Waar ik adembenemend onder de indruk van ben zijn de vulkanen Osorno en Calbuco die - flop - zo makkelijk te zien zijn, als het weer meewerkt natuurlijk. Je zit in café El Barista, je kijkt naar buiten en je ziet ze al, terwijl je van je bakkie nipt. Of je loopt naar het meer, wat in de zomer de badplaats is, en je ziet de twee bergen, die met hun verschijning de lucht sieren. Er zijn meerdere momenten geweest, dat ik hier alleen heb gezeten, voor me uitstarend naar de twee voor een deel besneeuwde vulkanen. Wat voor glinsterende ogen heeft geleid. Het feit dat ik hier veel leuke mensen, toeristen en locals, heb ontmoet geeft mij het gevoel dat ik 'thuis' ben, als ik er ben. Zo ook bij café El Barista. Ik heb mijn kontafdruk op een stoel dichtbij het raam van El Barista achtergelaten, omdat ik er elke dag heb gezeten. Voor het updaten van mijn blogs. En voor een lekker bakkie natuurlijk. Cappuccino of een rood Chileens wijntje. Dit is de laatste Chileense stad die ik opzoek, voordat ik naar Argentinië ga. En dan naar huis. Ik geniet voor de laatste keer.

Ik wil nog de Argentijnse Bariloche en Mendoza zien, voordat ik naar mijn eindbestemming Buenos Aires ga. Heb nog maar zestien dagen over. Daarom spendeer ik maar vier nachten in Puerto Varas. Zeven uur van Puerto Varas vandaan, ligt Bariloche. De Argentijnse kant alweer. In de bus lees ik het boek 'Mag ik je nummer even?' van Sophie Kinsella, terwijl ik af en toe word afgeleid van het mooie natuur om me heen. Ik denk dat dit de mooiste busreis is, die ik tot nu toe heb gemaakt. Nadat we aankomen, zeul ik met al mijn spullen op zoek naar mijn hostel. Eindelijk vind ik het grote Tango Inn Downtown dat zich ergens op een berg heeft verstopt. Met de twintig graden warme zon die de boel verwarmt, besluit ik een koude douche te nemen. Met slippers en luchtige kleding dwarrel ik naar het meer toe, waar ik aan de kust op één van de grote stenen ga zitten. Het blauwe water, vele hoge bergen en kayakers sieren mijn beeld. Terwijl ik vrolijke nummers beluister, krijg ik toch tranen en een brok in mijn keel. Ik realiseer me dat ik bijna weer naar huis ga. Wat gaat mijn gehele reis toch turbo-foetsie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 724
Totaal aantal bezoekers 44249

Voorgaande reizen:

19 September 2012 - 17 Maart 2013

Op naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: