Antarctica, land in zicht! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu Antarctica, land in zicht! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu

Antarctica, land in zicht!

Door: Doris Furcic

Blijf op de hoogte en volg Doris

15 Februari 2013 | Argentinië, Ushuaia

Chillend lig ik op mijn blauwe bank, in de buurt van de bar, waar ik naar buiten kijk. Na een aantal dagen door de zeeziektepillen gedrogeerd te zijn, komt mijn nuchtere zicht weer terug. Naar buiten gaan, dat wil ik. Ik hul me in mijn jas en mijn benen doen de rest. Slechts de buitentemperatuur van twee graden maakt me in één klap wakker. Ik adem diep in en ik houd mijn adem voor een paar seconden vast. Rustig laat ik het weer ontsnappen terwijl ik naar de zee kijk. De Ushuaia is alleen op de zee; geen ander schip of zeilboot is aanwezig. De boot krijgt bezoek van diverse soorten albatros vogels, een beetje lijkend op meeuwen, maar met vleugels die een spanwijdte van drie meters hebben. Vijf stuks zwerven rond de geparkeerde zodiacs, die achterin de Ushuaia opgestapeld zijn. Na de Drake Passage voor twee dagen te hebben gepasseerd, komen we eindelijk aan bij het schiereiland van Antarctica. We varen door het English Channel, tussen Livingston en Greenwich, waar we onze eerste landbestemming naderen: Barrientos Island omringd met andere eilanden behorend tot de AITCHO Islands.

Aangekleed in mijn panty, legging en skibroek eroverheen, mijn bovenstuk ingepakt met een dunne shirt, mijn paarse H&M vest en mijn rode ski-jas, mijn hoofd bedekt met mijn alpaca muts en met mijn ski-handschoenen om mijn handen, sta ik in de rij voor de zodiacs. Aan de rechterzijde van de Ushuaia staan alle passagiers achter elkaar, wachtend totdat we de onderkant van onze regenboots mogen schoonmaken, onze namen op de presentielijst door de dokter worden aangekruisd en we met de trap naar beneden lopen waar we de matrozenhandomhelzing doen om zo veilig mogelijk de zodiac in te stappen. Met de zodiac cruisen we vlug naar het land van de Barrientos Island toe. Het is een pinguïnheelal. Tientallen pinguïns staan om me heen en de geur van deze wezens heeft een krachtige smerige poepgeur, die mijn kleding indringt. Je ruikt de kleine gekostumeerde donders al als je in de zodiac zit, op weg van de Ushuaia naar het land. Gentoo en chinstrap vetganzen waggelen naast ons terwijl hun vleugels naar achteren buigen, dit voor een goede balans anders zouden de pinguïns zo omvallen. Langzaam lopend met een duidelijke vijf meter afstand van de pinguïns bewondert ieder Ushuaia passagier de grappige wezens.

Er is veel mist, het sneeuwt en een koude wind maakt mijn wangetjes rood. Sneeuwvlokken blijven op mijn wimpers plakken. Sjokkend loop ik langzaamaan voorbij de twee soorten pinguïns. Tientallen gentoo pinguins staan op een berg slechts drie meter van mij vandaan. Besmeurd met modder en pinguïnpoep - moddergevecht? - lopen ze moeizaam rond. Stilletjes staar ik naar ze terwijl ze ons aankijken. Ik focus me zelfs op een kleintje die volledig onder de modder zit en soort van misvormd huppelend naar mama en pappa toegaat. Boven hem vliegt een skua en hij duikt naar de kleine toe, vestigt zijn klauwen in het bemodderde vachtje en prikt met zijn scherpe snavel in het hoofdje van de kleine. Het lukt de skua niet om de kleine op te pakken, dus hij vliegt weg en komt terug voor een tweede poging. Ik wil ingrijpen, maar ik houd mezelf tegen. Weer gebruikt hij zijn klauwen en snavel en de jonkie valt op de grond. Zijn moeder krijst naar de skua maar het heeft niet veel effect. De baby blijft trappelen met zijn poten en probeert weer op te staan. Mama krijst weer en flappert met haar vleugels. Gelukkig helpt dit en de skua verdwijnt in de lucht. De ukkie staat op en waggelt naar mama toe. Veilig en wel bij mama. Op dat moment vecht ik tegen een traantje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 44260

Voorgaande reizen:

19 September 2012 - 17 Maart 2013

Op naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: