Porteños - van hoge zolen tot zwart gelikte manen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu Porteños - van hoge zolen tot zwart gelikte manen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Doris Furcic - WaarBenJij.nu

Porteños - van hoge zolen tot zwart gelikte manen

Door: Doris Furcic

Blijf op de hoogte en volg Doris

06 Oktober 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Ik zit op n trap, tegenover een van de grote winkelcentra van Buenos Aires. Achter mij aan het einde van de stoep tegen het hek aan, bespeelt een Argentijn zijn akoestische gitaar. Het zicht voor me begint blur te worden. In de verte zie ik schoenen. Vans, dc's en all stars besmeuren de tegels, net als in Nederland. Maar de vrouwelijke Argentijnen lopen vooral op rare schoenen met hoge zolen, een tikkeltje van die Spice Girls schoenen. "Heel apart.", zegt de dame die direct op straat opvalt als ze in haar Palladiums en met een flits en blitz fleecejack van O'neill aan ronddwarrelt. Plus een rugtas om het plaatje van de toptoerist compleet te maken.

Enfin, de helft van de Argentijnen stammen af van de Italianen die in de 20ste eeuw hier naartoe kwamen. Inmiddels zijn de mannen opgepimpt tot modebewuste en gelikte Italianen met mogelijk een tikkeltje Indiaans bloed, stromend door hun lichamen. De lange, zwarte en glanzende manen zijn strak naar achteren vastgebonden met een elastiekje á la Antonio Banderas in Desperados. Voor een groot gedeelte klopt dit plaatje, alleen modebewust zijn, kennen ze hier niet echt. 

Argentinië staat bekend als het land wat het meest Europees lijkt vergeleken met de overige Zuid-Amerikaanse landen. Dat klopt ook. Porteños (locals van BA) met blonde haren en blauwe ogen paraderen hier rond, dan heb je de mixjes: Italianen (of iets anders) gesmolten met een portie bloed van de indianen en dan de op en top indianen look-a-likes. Geef ze een paard, een lapje koeienleer voor de edele delen, een zelfgemaakte speer et voilá ze bestaan weer! 

Ik ben nog niet weggegaan van mijn plek op de trap. Het beeld voor me begint weer scherper te worden. Diverse doordringende ogen kijken me aan als ze me zien. Kijken de locals me aan omdat ze weten dat ik een toerist ben, vinden ze me aantrekkelijk of vinden ze mij een aantrekkelijke toerist om te beroven? Porteños, ze zijn een fijn volk. 

  • 13 Oktober 2012 - 11:17

    Devika:

    Haaa lieverd!!

    Ohhhh, HEEEERLIJK om te lezen, jouw lekker dromerige verhalen :-P!! Schrijven kon je altijd wel, :-D!!
    Wat superleuk om te lezen dat je zo lekker geniet van alles!!
    Kijk uit naar je volgende avontuur!!!
    Enjoy, enjoy, enjoy!!

    Mis je wel hoor...!!! :-(

    Dikke kus en knuffel,
    MALA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 44261

Voorgaande reizen:

19 September 2012 - 17 Maart 2013

Op naar Zuid-Amerika!

Landen bezocht: